Monday 21 November 2016

Bahtera Merdeka


Aku ingat lagi, kali pertama aku menyanyi di atas pentas ialah masa aku darjah 4, 2007.
Time tu ada pertandingan menyanyikan lagu patrotik. Time tu rehearsal peserta2 yang mendaftar untuk pertandingan tu. Semua pelajar lain tengok, dan antaranya ialah aku.
Sampailah ada giliran peserta ni, ramai bersorak untuk dia. Suara dia merdu sangat, siap ada 4 orang di belakang(acah2 back dancer) melenggang-lenggok kibar bendera Jalur Gemilang. Tengok sambutan yang dia dapat tu buat aku tetiba teringin pulak nak nyanyi atas pentas tu. Aku ajak sorang kawan aku yang selalu nyanyi lagu Mirae dengan aku tiap2 pagi, pergi daftr nama, Farah Hanim nama dia, anak cikgu BM hehe. Tapi sebab daftar last minute tak sempatlah nak rehearsal, nanri terus nyanyi je masa hari pertandingan.

Balik rumah, beria aku hafal lirik Bahtera Merdeka tu. Aku jenis malu depan mak ayah. Aku akan menyanyi bila mak ayah aku tak ada dekat rumah. Time tu hahahh tak taulah berapa buah rumah boleh dengar suara aku, sebab suara aku memang kuat😂

Hari yang dinanti telah tiba. Gemuruh tu tuhan je tahu. Alhamdulillah aku menyanyi dengan lancar, siap nak runtuh dewan tu sebab kuat sangat aku nyanyi hahah. Yang spoil tu kawan aku, sebab dia memang total opposite dari aku. Aku tak tahu dia nyanyi ke berbisik hahah, but still bersyukur sebab dia sudi teman aku atas pentas menyanyi dengan aku hahahh. Orang kata aku ada harapan nak dapat no.3 kalau kawan aku tu nyanyi kuat2. Hahahahh

Then, masa darjah 5, aku gerak solo.(cewahhh hahah)
Aku nyanyi lagu bahtera merdeka jugak . Aku tak ingat aku orang first ke second. Yang lawaknya, masa aku tengah nyanyi tu tetiba ada budak darjah 1 naik atas stage bagi bendera Jalur Gemilang dekat aku. Aku pun sengih jelah, takkan nak peluk cium pulak dok? 
Alhamdulillah, rezeki aku dapat no.1 hahahhh. 
Masa darjah 6 pun masuk lagi, tapi masuk lagu raya pulak hahah. Berduet dengan sorang member kelas lain, nama Adib. Kitorang nyanyi lagu seloka hari raya. Yang lawaknya si Adib ni punyalah tak hafal lirik, dia pergi membontoti penonon sebab nak baca lirik kat skrin belakang kitorang😂 
Alhamdulillah, no.1 lagi.

And now(dah dua tahun berlalu hahah, 2014) aku ulang balik detik bersejarah nyanyi lagu Bahter Merdeka ni. Kali ni bukan berdua, bukan solo, tapi berlima😂😂😂

Menunggu giliran pffft



debaran kian terasa.
haha. 
cuak ah, kami wakil perempuan form 5 untuk pertandingan nyanyi lagu patriotik.




Memang cuaklah sebab dekat mrsm ni orang anti sikit perempuan nyanyi depan lelaki. Ni zaman jahiliyah aku lah haha. 
Alhamdulillah, no.1 lagi hasil gandingan suara2 tak merdu tapi taklah sumbang mana ni hahahah. 



Nah aku kasi lirik. Manalah tau kot2 nyanyi lagu ni dapat no.1 jugak macam aku😂

Bunda senyum riang
Menerima bahtera merdeka
Putera puteri sayang x2
Sedang berjuang

Fajar telah tiba
Nan menyinsing membawa harapan
Tanah semenanjung x2
Permata nilam

Chorus: Jiwa dan raga
Buktikanlah pada nusa bangsa
Supaya negara maju jaya
Aman merdeka

Duhai ibu pertiwi
Putera puteri datang sujud bakti
Untuk menunaikan x2
Sumpah dan janji

(Ulang Chorus)


Kalau salah nasiblah. Aku tulis ikut apa yang ingat je hahah.

No comments:

Post a Comment